søndag 27. juni 2010

Pastellbrunsj

Jeg fikk en favnfull med gamle blader av søstern min som jeg har kikket litt i og jeg kom over et par sider med noen utrolig fristende matoppskrifter! Jeg elsker å bake og lage mat, men det er så kjedelig å ikke ha noen å lage til som setter pris på det. *sukk* å være husfrue på 1950-tallet... 


Av alle oppskriftene har jeg mest lyst til å teste ut sconesene med bringebærfyll (bildet), for de så jo helt fantastiske ut! Oppskriften så enkelt nok ut og er nok til 20 scones. 

900 gram hvetemel
1 ss bakepulver
250 gram sukker
250 gram smør
2 store egg
2,5 dl melk

Sett ovnene på 200 grader. Bland hvetemel, sukker og bakepulver i en bolle. Visp eggene godt i en separat bolle og tilsett smeltet smør og melk. Hell væsken i det tørre og elt deigen forsiktig sammen. Den skal ikke eltes for mye! Klem deigen ut på benken til den er ca 1,5 cm tykk og bruk kjøkkenglass for å klemme ut sconesene. De skal ikke være mer enn 7 cm i diameter. Legg dem på en stekeplate med bakepapir og stek i 10-12 min midt i ovnen. 
Bringebærkrem lages ved å piske 3 dl kremfløte sammen med 1 ts vaniljesukker. Når kremen er stiv tilsetter du 4 ss bringebærsyltetøy og rører forsiktig. Del sconesene i to og fyll med krem. Pynt med friske bær!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar